utorok 16. augusta 2016

[Recenzia] Žeby prekvapko roka?

Ready Player One


Autor: Ernest Cline
Žáner: sci-fi, dystópia
Počet strán: 400 strán
Originálne znenie: Ready Player One
Vydanie: Ikar (2016), Crown Publishers (2011)

Anotácia
V roku 2044 je svet veľmi nehostinné miesto. Minula sa ropa, klíma je zničená, rozšíril sa hladomor, chudoba a choroby. Stredoškolák Wade Watts, tak ako väčšina ľudstva, uniká pred bezútešnou realitou do virtuálnej utópie zvanej OASIS, kde môže byť, kým len chce. Existujú tu tisíce planét, na ktorých sa dá žiť, hrať, ale aj zamilovať. A rovnako ako ostatní, aj Wade je posadnutý hľadaním zlatého vajca, špeciálneho bonusu, ukrytého v tejto alternatívnej realite. Tvorca OASIS-u James Halliday totiž zomrel bez potomkov a svoje rozprávkové bohatstvo spolu s OASIS-om sa rozhodol darovať človeku, ktorý rozlúšti hádanky a splní úlohy roztrúsené v jeho výtvore. Milióny ľudí sa celé roky márne pokúšajú rozpliesť hustú sieť odkazov na popkultúru z konca dvadsiateho storočia. Až kým Wade jedného dňa nenatrafí na kľúč k rozlúšteniu prvej hádanky. Odrazu stojí proti tisíckam súperov v zúfalých pretekoch o uchmatnutie hlavnej ceny. Nejde tu však len o lákavú výhru, ale najmä o desivý dosah pretekov na skutočný svet, ktorý sa od základov zmení. 


Recenzia (alebo môj názor na knihu):
Viete, po prečítaní mojej prvej knihy s počítačovou (a celkovo geekovskou) tématikou som chcela viac takých kníh. Po čase som síce na to už aj zabudla, ale keď som počula o preklade Ready Player One, povedala som si, že ju musím prečítať! A aké to naozaj bolo?

Ready Player One je kniha, ktorá má väčšinu vecí, čo ja na knihách neznášam. Alebo aspoň tie najhoršie. Dlhé opisy, ktoré nie sú vôbec potrebné pre dej. Sem-tam dialóg, ale to len aby sa nepovedalo. A k tomu ešte aj pomalé tempo deja. Lenže tejto knihy sa moja neznášanlivosť proste netýka. Všetky spomínané body som na knihe hltala, všetky opisy mi prišli nejakým spôsobom zaujímavé aj keď dej ich fakt nepotreboval. A to pomalé tempo ma len viac navnadilo, aby som pokračovala v čítaní, pretože som vedela, že niečo prevratné sa musí predsa stať (aj sa mi to vždy potvrdilo). Okej, priznávam, trochu tomu chýbal nejaký šmrnc, aby sa kniha úplne zaradila na môj krátky zoznam najobľúbenejších kníh. Ale s istotou viem, že k príbehu sa vrátim, pretože to bude určite stáť za to

Príbeh je pohľad do pomerne blízkej budúcnosti a zo začiatku ma autorova jej predstava v tejto knihe vydesila. Určite by som nechcela, aby budúcnosť vyzerala nejak takto. Našťastie sa takmer celý dej odohrával vo virtuálnej simulácii, utópickej virtuálnej realite. OASIS som si nesmierne obľúbila a fascinovalo ma na ňom úplne všetko - ako to funguje, ako ľudí láka a aké tajomstvá sú v nej ešte ukryté! Koniec, bohužiaľ, nebol žiadne prekvapko, keďže víťaza viete ešte pred otvorením knihy a ak nie, tak v prológu je to napísané. Možno tento moment prekvapenia je spomínaný chýbajúci šmrnc.

Hlavnou postavou je Wade, ktorý pochádza z najnižšej vrstvy a jediné dobré miesto, ktoré pozná je OASIS. A je istým spôsobom na ňom závislý. Okrem toho aj on je lobovec, ktorý sa snaží rozlúštiť hádanku, nájsť kľúče a následne aj získať Hallidayove zlaté vajce. Wadea som si dosť obľúbila hlavne kvôli jeho pohľadu na celý lov (a aj názoru na spoločnosť). Jeho nadšenie sa počas čítania prenieslo aj na mňa, všetko ma fascinovalo a pre všetko som sa nadchla rovnako ako on. A aj jeho nenávisť voči istej skupine lobovcov som zdieľala s ním. Ani tejto knihe sa nevyhla nejaká tá romanca. Nemusela tam byť, nič by sa nezmenilo, ale zase mi ani neprekážala. Skôr to bolo malé spestrenie od lovu a všetkých geekovských infošiek.

Hodnotenie:
4.5/5*
Ready Player One nesadne každému už len kvôli tým zdĺhavým opisom. Príbeh je podľa mňa zaujímavý a prostredie OASIS-u pekne prepracované. Dialógov je fakt minimum a ak nemáte radi takýto typ knihy, radšej nad jej čítaním ešte pouvažujte. Na druhej strane, ja tiež takéto knihy veľmi nemusím a nebavia ma, ale zrovna toto je výnimka potvrdzujúca pravidlo. Rozhodne stojí aspoň za šancu! Myslím si, že ak máte radi knihy s počítačovou a najmä hernou tématikou, nemala by táto kniha vašu pozornosť minúť! :)

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

...