sobota 27. augusta 2016

[Ako stránky z denníka] To najlepšie zo Škandinávie!

Zdravím! :) Pamätáte si ešte môj príspevok na Facebooku o tom, ako idem do Škandinávie? Ak nie, tak som to tam spomenula a aj som niečo akože sľúbila, že možno napíšem o tom aj nejaký report, ako to bolo v prípade výletu na hudobný festival do Španielska. Pôvodne som tento článok chcela napísať vo forme denníka, ale nakoniec som si povedala, že vám ukážem to najlepšie z celého pobytu. Tak hor sa na to! :)

Kde, ako a prečo?
V júli sme sa rozhodli ísť na 10-dňový výlet po severských krajinách, konkrétne po Nórsku, Fínsku a v Švédsku. Išli sme cez cestovku, takže nejaké extra veľké dobrodružstvo sa nekonalo, ale rozhodne to stálo za to! Išli sme tam lietadlom, čo bol vlastne hlavný dôvod nášho výletu, keďže ja som ešte nikdy neletela a už čoskoro ma čaká jedna cesta, kam budem tiež letieť (o nej vám poviem v pondelok). Najdlhšie sme strávili vo Švédsku a najkratšie v Nórsku. Najmenej sa mi páčilo Fínsko, pretože mi prišlo po čase stále také isté.

Pár zaujímavostí k tomu:
Ešte predtým než sa podelím s tými najlepšími časťami výletu, chcem vám povedať nejaké zaujímavosti, o ktorých som predtým nevedela a možno sa dozviete aj vy niečo nové.

- vo všetkých 3 krajinách pozerajú filmy v angličtine s titulkami, aby už od mala vedeli aspoň jeden svetový jazyk
- takmer každý Fín vie aj po švédsky, pretože švédčina je ich druhý úradný jazyk a ich hymna bola pôvodne v nej napísaná
- keďže Fínsko je krajina jazier a celkovo vody, vyskytuje sa tam obrovské množstvo komárov (ktoré strašne a veľa štípu, potvory)
- v súťaži o najlepšiu pizzu sveta nevyhrali Taliani, ale práve fínska pizza
- a keď sme pri tej pizzi, v Nórsku je neoficiálnym národným jednom mrazená pizza, keďže je to produkt, ktorý sa u nich predáva najviac
- vo Fínsku je časový posun o jednu hodinu dopredu (dúfam, že nie som jediná, ktorá to predtým nevedela :D)
- vo Fínsku je úplne normálne, keď uprostred cesty si stojí stádo sobov
- vo Švédsku losy sú najčastejším dôvodom dopravných nehôd
- v Nórsku je úplná prohibícia alkoholu, alkohol sa dá kúpiť len v špeciálnych obchodoch za veľmi veľkú cenu, plus vám ho zabalia do tašky s nápisom, že ste alkoholik (prohibícia je síce aj vo Švédsku, ale tam nie je až taká prísna)

A nakoniec to najlepšie zo Škandinávie:
Nórsko
Múzeum v Alte
V tomto múzeu sa nachádzajú vraj 4 000 rokov staré maľby, ale mne sa na ňom najviac páčilo to, že všetko bolo vonku a mohla som si vychutnávať krásy nórskej prírody. Sú tam tri okruhy - malý, stredný a veľký. Ako tak teraz na to pozerám, išli sme cez všetky tri okruhy ale celý sme videli len ten malý.


Dedinka Kautokeino
Údajne jedno z najchladnejších miest v Nórsku a tiež niečo ako centrum Saamov. Saamovia tu majú svoj vlastný parlament a boli sme aj v múzeu, kde sa nachádzali ich tradičné kroje a aj príbytky, v ktorých niektorí aj doteraz žijú. Pôvodne som si myslela, že Saamovia vyzerajú nejako exoticky, ale v skutočnosti vyzerajú ako bežní ľudia.

Približne takto vyzerajú ich príbytky, v takomto štýle. :)

Fínsko
Národný park Urho Kekkonen
Milovníci prírody si rozhodne prídu na svoje. Nádherný národný park, kde si tiež môžte vybrať z rôznych trás podľa rozličných obtiažnosti alebo doby trvania. Znovu sme nemali veľa času, takže sme išli len na 3-kilometrový okruh, čo ma trochu mrzí. Určite sa tam mám v pláne v budúcnosti vrátiť, keďže tam bolo nádherne!


Švédsko
Gammelstad & Sigtuna
Gammelstad je nádherné malé mestečko, ktoré je aj zapísané v Unesco. Nachádza sa blízko mesta Lulea (to je jedno z väčších miest). Všetky domčeky sú drevené a vyzerajú rovnako alebo aspoň veľmi podobne. Pôsobilo to veľmi roztomilo.
Sigtuna je rovnako malá, ale aj rovnako kúzelná ako Gammelstad ak nie viac. Patrí k najstarším mestám v Švédsku, domčeky sú farebné a istým spôsobom nakopené, čiže to pôsobí veľmi malo a rozkošne. Okrem toho je to blízko jazera (alebo niečoho takého), kde si môžte sadnúť a kochať sa tým nádherným výhľadom.

Sigtuna :)
Vasaa múzeum v Stockholme
Hlavným mestám nejako neviem prísť na chuť a rovnako to bolo aj so Štokholmom. Možno keby že v nich zostávam dlhšie ako deň, bolo by to iné. Ale prvý dojem bol obyčajné veľké mesto, aj keď Štokholm rozhodne nie je najväčší. Ale aj tak sa mi veľmi páčilo Vasaa múzeum, čo je múzeom o lodi, ktorá sa potopila a neskôr ju tím bádateľov vytiahol z vody. Takto to znie obyčajne, lenže loď je tam vystavená a z toho 97% je stále originál z pôvodnej. Celkovo tá loď, tie pozostatky kostier, rôzne veci, čo boli na lodi a video o tom, ako sa potopila a ako ju našli, spravili na mňa obrovský dojem a rozhodne odporúčam navštíviť!

Zo Škandinávie sme videli omnoho viac, ale toto sú veci ktoré mi utkveli v pamäti najviac a dúfam, že zostanú aj naďalej! Boli ste v Škandinávií aj vy? Čo sú vaše najobľúbenejšie miesta z nej? A páčia sa vám reporty z výletov? :)
Vaša Cherry Bee

Žiadne komentáre :

Zverejnenie komentára

...