Knižná recenzia (F.S. Fitzgerald) = Trošku tej klasickej literatúry neuškodí!

Žáner: klasická literatúra
Počet strán: 176 strán
Originálne znenie knižného titulu: The Great Gatsby
Rok vydania originálu: 1925
Rok vydania na Slovensku: 2013
Vydavateľstvo: Slovart

Mladý zbohatlík Jay Gatz, prezývaný aj Veľký Gatsby, a krásna Daisy Buchananová prenikli do sfér lepšej spoločnosti každý po svojom a podobne sa vyrovnávajú aj s novým životným štýlom. Gatsby rozprávkovo zbohatne na ilegálnom obchode s alkoholom, do novej spoločnosti však nikdy nezapadne, lebo preňho majú stále najvyššie hodnoty medziľudské vzťahy.

Prvýkrát za môj život som prečítala nejaké dielo z klasickej literatúry. Som rada, že to bol práve Veľký Gatsby, pretože ten príbeh úplne zbožňujem (hlavne kvôli filmu). A keďže som najskôr videla film, ktorý ma nadchol, kniha už až tak nie. Na to, že nemá ani dvesto strán som ju čítala takmer celú dovolenku (a poviem vám, 10 dní je pomerne dlhá doba). Ale nie som z tej dĺžky prekvapená, pretože ja som zatiaľ neprečítala do konca ešte žiadnu klasiku, až na túto.

Príbeh sa odohráva v 20. rokoch 20. storočia v Amerike. Vďaka tejto knihe som si priblížila tú dobu a môžem povedať, že sa mi dokonca aj zapáčila. Dej je v podstate o ničom, sú tam spomínané rôzne udalosti a pár postáv, ale inak nič. V niektorých momentoch som sa strácala, že o čom hovoria. Pretože napríklad taká Daisy začala jednu vetu s nejakou témou, niekto jej na to niečo povedal a ona úplne od veci mu odpovie totálnu blbosť. Tak to mi trošku (no trošku viac) vadilo. V knihe som našla aj pár skvelých citátov, ktoré úplne zbožňujem, takže vám ich určite napíšem dole.

Príbeh je rozprávaný z pohľadu Nicka, ktorý je hlavná postava. Nick je Daisynin treťostupňový bratranec, kamarát jej manžela Toma a sused samotného Gatsbyho. K Nickovi, ako postave, som nemala vôbec žiadny vzťah a aj kebyže mám, tak by bol pravdepodobne pozitívny. Pozitívny vzťah som prechovávala aj k Jayovi Gatsbymu, pretože sa mi na ňom páčilo, ako vedel úžasne snívať a ako sa za svojimi snami hnal.
Negatívne vzťahy som mala napríklad k Tomovi a Daisy. K Tomovi preto, lebo bol arogantný, protivný a namyslený zbohatlík, a Daisy preto, lebo podľa mňa bola riadna zlatokopka, ktorá sa ženie len za peniazmi. Toť k postavám!

Originálnu obálku knihy som nevedela nájsť, tak dúfam, že je to tá modrá, čo je hore. Tá (možno) originálna sa mi páči oveľa viac než tá naša, ktorú mám. Prečo? Pretože hnedá farba sa mi nepáči a modrá mi príde oveľa sviežejšia. A zrovna táto modrá poriadne bije do očí, takže by som si ju určite skôr všimla.

V skratke: Veľký Gatsby je moja úplne prvá prečítaná klasika, ale vďaka filmu som od nej čakala niečo viac. Občas som sa v dialógoch strácala. Postavy boli dobré, ale veľkú väčšinu som nemala rada. Prostredie príbehu ma uchvátilo. Naša obálka sa mi nepáči, tá modrá lepšie bije do očí.

A ešte pár citácii na záver ^.^ (môže obsahovať spoileri):
,,Naučme sa preukazovať človeku priateľstvo, kým žije, a nie až po smrti."

,,Som rada, že je to dievča. A dúfam, že bude hlúpe - lebo na tomto svete sa nemôže dievčaťu pritrafiť nič lepšie, ako keď je pekne a hlúpe."